Volgers

Volgers

donderdag 17 mei 2018

wonderlijk



Soms is er een kort programma op tv, dat ik later kijk op uitzending gemist. "broodje gezond"over vitamines leek me wel leuk. Maar wat een wonderlijke aflevering.
Ik weet, dat de meningen over het nut van supplementen slikken verdeeld zijn. Maar hier werden appels met peren vergeleken. E werd steeds gesproken over vitamine C. En dat de presentator te weinig groente en fruit at.
Bij het bloedonderzoek naar zijn vitamine waarden keek de arts naar een paar B-vitamines en naar vitamine D. Die waren in orde bij hem. Waarna de conclusie getrokken werd "Ondanks mijn weinige groente en fruit inname lijk ik toch gezond te eten". C heeft toch weinig met de vitamines B en D te maken? Die laatsten komen voor een groot deel uit andere levensmiddelen en zon.
Ik vind het jammer, dat er zo'n programma uitgezonden wordt. De tegenstellingen in de informatie over gezonde voeding zijn zo groot, dat het voor veel mensen een wir war is en ze niet meer weten, wat te geloven. En dan zo'n programma met onjuist getrokken conclusies. Dat maakt de duidelijkheid niet groter.

2 opmerkingen:

  1. Wonderlijk ja. Soms worden programma's veel te haastig in elkaar gezet, zonder echte kennis. En zetten ze wel mensen helemaal op het verkeerde been.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het programma ook gezien, vond ook dat ze veel te snelle conclusies trokken. Zo had de presentator vit D waarde van 50, misschien wel binnen de range, maar mijn huisarts vind 80 pas een goede waarde( 80 is prachtig).

    BeantwoordenVerwijderen