Volgers

Volgers

woensdag 15 maart 2017

stemmen

 
 
In een schooltje om de hoek is een stemlokaal. Gemakkelijker stemmen is er niet. Maar mag de locatie duidelijk zijn, wat de partijen willen en vooral straks gaan doen is voor mij mistig.
Naar verkiezingsdebatten heb ik niet gekeken. Ik vind het zo onecht. Aftroeven, scoren, overkomen, allemaal zaken die belangrijker lijken dan het partijprogramma. Op dit moment lees ik  toevallig "pluche"van Femke Halsema. Het geeft een kijkje achter de schermen, zoals zij het beleefde en met de buitenwereld wil delen. Ik zou in zo'n image-wereld, waar eigenlijk niemand te vertrouwen is niet willen werken.
Wat was stemmen in de jaren '50 dan gemakkelijk. Vaak op een partij, die al generaties lang de keuze was. Kranten en radio berichtten over de partij programma's. Politici werden niet van top tot teen doorgelicht en bekeken door de visuele media.
Soms denk ik wel eens, dat er veel macht ligt bij de media. Die kunnen door een momentopname of een enkele uitspraak te verdraaien een politicus en daarmee ook zijn/haar partij breken. En de debatten sturen door keuzes in partner of vraagstelling.
Ik heb wel de kieswijzer geraadpleegd. En kwam uit bij de partij voor de dieren als eerste. Hoe sympathiek ook, die partij is zo klein.

3 opmerkingen:

  1. Precies, kijken wat er de afgelopen jaar gedaan is. Ik verwacht dat het volgende kabinet het geen vier jaar volhoudt.
    Dat Denk het laatste debat weigerde is veelzeggend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk juist wel graag debatten. Juist om aan gezichten, lichaamstaal de oprechtheid proberen af te lezen. Inderdaad kunnen de media soms behoorlijk de woorden van politici verdraaien. Dat heb ik al een paar keer geconstateerd. Zelf een debat gekeken en daarna dingen horen bij talkshows waarvan ik direct dacht:"dat heeft hij helemaal niet op die manier gezegd". Jezelf informeren op veel verschillende maniern is de beste manier om tot een weloverwogen oordeel te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En eindelijk weer eens een massale opkomst! Top!

    BeantwoordenVerwijderen