Volgers

Volgers

dinsdag 7 februari 2017

geluiden

Het was nog heel vroeg, toen ik wakker werd. Ik lag naar de stilte te luisteren. Ineens drong aan de rand van mijn gehoor een zwaar "tjoek-tsjoek"geluid binnen. Me concentrerend besefte ik, dat het waarschijnlijk een boot op de Schelde was. Zo'n 3 km verderop.
Het geluid werd harder. Zelfs voelbaar in mijn maag. Toen stierf het langzaam weg. De boot was gepasseerd. Wat draagt vooral laag geluid dan ver. En wat moeten de mensen op die boot wel niet horen en voelen.
Het deed me denken aan een stuk op tv. Een proef met geluiden tijdens de slaap. Zelfs een goede slaper reageert daar onbewust op met o.a. verhoging van de bloeddruk. Wat geluiden allemaal met de gezondheid kunnen doen. Hoe belangrijk is stilte dan. Waar we hier in Nederland te weinig van hebben.
Even later klonken dichtbij de geluiden van iemand, die met de auto naar het werk ging. Ik besloot ook maar op te staan. Tijdens de fietstocht begon het te regenen. Maar het was lekker warm in de keuken. Na het ontbijt ging ik nog even terug in bed.
Als er eenmaal meer geluiden in de omgeving zijn, is het alsof de cirkel van kunnen horen krimpt. Of mijn hersenen stonden al te veel in dag-stand.
 
 
 

4 opmerkingen:

  1. Hie 1,5 km vanaf de Oosterschelde zijn geen tjoeke-tjoekgeluiden te horen er varen niet zulke grote schepen.
    Maar bij vriend die 1 km vd Waal afwoont zijn die geluiden goed hoorbaar. Ik hou van boten en varen dus vind het wel een prettig geluid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ligt ook aan de wind en of het regent hoe de geluiden weerkaatst worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vooral met mist dragen scheepshoornen ver. Dat moet ook.

    Ik vond het eerste maandag van de maand geluid bijzonder toen ik midden in de polder de slow hoop van omringende gemeenten hoorde. Het leek opeenvolgend. Maar dat kwam omdat de slow whoop van de ene plaats verder droeg dan het andere,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik woon niet ver van je vandaan en hoor dat geluid ook regelmatig. Ik vind het vertrouwd klinken ;-)
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen