Volgers

Volgers

maandag 16 januari 2017

ze zouden moeten

In verwarring legde ik de telefoon neer. Ik had een tijdje geluisterd naar iemand, die botste met wat gebeurt. Ze had diverse tv programma's gekeken en krantenartikelen gelezen. Allemaal treurnis en zaken, die niet zo hadden moeten zijn. "Ze zouden moeten"" was een veel gezegd zinnetje.
Ik kan niet meepraten in een belevingswereld, die zo verschilt met de mijne. Bovendien kijk ik niet naar die programma's. Naïef   en de kop in het zand steken hoorde ik. Zo passeerde nog meer voor mij niet helemaal te begrijpen zaken.
OP zo'n moment denk ik goed na, over wat ik hoorde. Ben ik misschien wat minder oplettend op signalen van anderen, nu mijn eigen leefwereld gekrompen is? Het is mogelijk. Ik weet wel, dat ik niet meer mee wil gaan in gemopper over dingen, die toch niet te veranderen zijn. Dat is in mijn ogen verspilde energie.
Ook verwonder ik me over iemand, die door een lijf met pijn alleen de tv als afleiding heeft en dan programma's zoekt, die ergeren. Terwijl er ook zoveel mooie natuurprogramma's zijn. Maar het bestaat en ik leerde er van. Ik zou bijna denken "ze zou moeten".
 
 

5 opmerkingen:

  1. Mijn lijf doet het normaal. En ik probeer te doen wat binnen mijn "circle of influence" ligt. En daar hoort wel bij dat ik volg wat de politiek doet (zodat ik mn financien goed kan inrichten en mn lange termijn dromen de goede kant op kan gokken). Voor mij hoort daar geen actie bij richting de politiek. Ik zit niet bij een partij en ik stem niet. Alleen lid van natuurmomnumenten en dat soort clubs. Niet heel erg actie. Maar dat doe ik.
    Wat ze zouden moeten? De mensen die wat kunnen beslissen? Tja, van alles. Maar als ze dat niet doen, moet ik of zelf mn stem laten horen, of niet zeuren. En bij niet zeuren hoort ook geen energie spenderen aan ergeren of dingen kijken waardoor je je gaat ergeren.
    Vinnik dan he.
    Die energie kan ik beter besteden aan een trui breien, een mooie fietstocht uitzetten of genieten van mn kat op schoot. Niet super zinvol, maar maak je een betere wereld mee dan ergeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pessimisten zoeken een probleem bij de oplossing. Alleen als ze zelf begrijpen dat hun instelling vooral henzelf treft (+diegenen die het moeten aanhoren) zal dat veranderen. Mijn overleden vriend kon ook zo los gaan, ik noemde hem de tweemannetjes op het balkon in de Muppetshow, daar kon hij dan wel om lachen, als een boer met kiespijn toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor de een is het glas half vol, voor de ander half leeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met ergeren en klagen maak je de wereld niet beter en zeker jezelf niet. Lijkt me overigens lastig als je een dergelijk karakter hebt.
    Ik hoop m'n ogen niet te sluiten voor de werkelijkheid en zou graag zien dat mijn doen en laten, alsmede m'n stemgedrag, zouden bijdragen aan een betere wereld. Ga er niet per definitie vanuit dat dit voor 100% lukt, maar doe mijn best.

    BeantwoordenVerwijderen