Volgers

Volgers

maandag 30 januari 2017

supermarkt

Weer las ik een leuk boek "Leve de vrijheid". Er was o.a.een hoofdstuk over een moestuin, zelf brood bakken en het mijden van de supermarkt. Van dat laatste is zelfs een heel boek. Helaas heeft onze bieb dat niet.
Hoe inspirerend dat alles is, het vraagt wel een goede gezondheid. Ik ging voor mezelf eens na, of ik de supermarkt zou kunnen missen. Veel levensmiddelen kan ik in de natuurvoedingswinkel, op de markt of bij de bio-boer kopen. Maar dat betekent steeds een eindje fietsen. Koffie heeft de wereldwinkel ook. Huishoudelijke artikelen ,die ik nu goedkoop bij een drogistenketen haal, zouden duurder zijn bij  de natuurvoedingswinkel. Het is te doen, maar het kost kilometers en veel energie.
Roeiend met de riemen, die ik heb, ben ik tevreden met de regionale internet-boer. Veel verse produkten komen van boeren uit de omgeving.Een moestuin is te veel werk. Maar wat tomaten, druiven, bramen en bakken groenvoer en kruiden geven toch vers-uit-eigen-tuin eten. En in de winter staan er kiemgroenten in de vensterbank. Ook bak ik meestal het enkele broodje,dat ik eet.
In mijn situatie ben ik blij met de supermarkt. Ook met het groeiende bio-assortiment. En de uitvoering van de idealistische principes laat ik graag over aan de jongere generatie.
 

 

5 opmerkingen:

  1. Inspirerende post! Het vraagt ook gewoon een hele hoop tijd. Als je dagelijks werkt, dan ben je al lang blij dat je de was bij houdt, laat staan dat je je eigen brood bakt ;o) Het is mooi dat je op jouw wijze een prettige balans hebt gevonden tussen 'zelf doen' en kopen. Ik ga het boek eens opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elke winkel die meerdere soorten artikelen verkoopt is eigenlijk een soort supermarkt, vind je niet? De meeste boerderijwinkels en drogisterijzaken uit een keten zijn het dus ook. Maar ach, wat maakt het uit. Gewoon doen wat het best bij jou past.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarom zou je de supermarkt willen mijden? Ik zie niet veel verschil met de markt of een andere wi kel.
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De grote supermarktketens knijpen leveranciers af, om goedkoop te kunnen blijven. Boerderijwinkels of de markt verkopen vaak producten die verser zijn. Ik gun een "kleine neringdoende" zijn inkomsten.

      Verwijderen
    2. Twee van je argumenten kan ik delen. De derde niet. Op de markt heb ik juist slechte ervaringen met versheid, bijvoorbeeld rotte tomaten onderin de zak.Bij kleine leveranciers als de warme bakker doe ik ook mijn boodschappen. Helaas hebben ze niet alles...
      Wilma

      Verwijderen