Volgers

Volgers

maandag 21 november 2016

voeding

De nieuwsbrief van Jurgen Zwaan maakte me attent op het tv programma "hoe word ik 100". Ik keek op uitzending gemist het deel over voeding. Veel weet ik al,maar het blijft boeiend. Vooral ook de goede resultaten door het veranderen van leefstijl bij de personen,die meedoen.Zoals het stoppen met insuline bij een diabetes-patient.
Ik dacht terug aan mijn vroege jeugd. Waardoor bleven de mensen toen gezond? De lucht en het water waren minder vervuild. Bewegen ging vanzelf,als er geen apparaten zijn.Ook het voedsel was bijna biologisch,gezien de slakjes in de sla en de wormgaatjes in de appels.
Maar de nu geadviseerde hoeveelheden groenten fruit haalden we bij lange na niet. Soms doodgekookte groente bij de warme maaltijd. Bij de broodmaaltijd een stuk fruit. Wij kregen een enkele keer extra fruit.
Als kind hield ik daar al van. En bedelde om een worteltje of stukje tomaat,als mijn moeder ging koken. Mijn grootouders woonden boven ons. Ook daar probeerde ik wel eens een appeltje te bietsen.
Gezien de adviezen in het programma at men vroeger  niet naar de huidige norm. Toch heb ik geen herinnering aan veel ouderen met diabetes of hartklachten. Misschien dat in de tijd zwakkere mensen al eerder overleden?
In ieder geval ga ik woensdag dat programma opnemen. En pak nu een appeltje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten