Volgers

Volgers

zondag 23 oktober 2016

voorproefje

Vanochtend was er een winters voorproefje. Ik had voor het eerst een winterjas aan,gelukkig. Op de daken van de auto's lag een klein laagje ijs.Het rook gewoon helder en koud. Een enkeling was de houtkachel aan het opstoken. Op één meneer in de verte na kwam ik helemaal niemand tegen.
Thuis brandde de keukenkachel. Heerlijk thuiskomen bij de straling van die klomp gietijzer.Merle kreeg eten,ik maakte ontbijt. We zaten samen bij de kachel.Een klein vogeltje zong in de kou zijn liedje. De tinten blauw wisselden af buiten en langzaam werd het licht.


Terwijl ik naar de fruitschaal kijk,besef ik het verwarrende in de berichtgeving over voeding. Aan de ene kant de toenemde vraag naar duurzame voeding. Aan de andere kant handelsverdragen zoals Ceta en TTIP, die proberen het "nee"van regeringen te omzeilen. Een pepsi-fabrikant,die minder suiker in zijn drank wil.Maar wat komt daarvoor in de plaats? A1 en A2-melk.
Ik kan het gevoel hebben,dat hoe meer mensen gezond willen eten,hoe smeriger de truken van de levensmiddelenindustrie worden. Zij kunnen niet minder gaan verkopen door toename van simpele groenten of fruit. De consument zal steeds oplettender moeten worden.

2 opmerkingen:

  1. Hier was het ook zo heerlijk fris in de ochtend, fijn he .
    Ik irriteer me ook zo aan het gesleutel aan voedsel. Ik teken elke petitie tegen de Cete en ttip.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Terug naar eerlijke voeding schijnt nog steeds niet te kunnen.. Als we nou eens allemaal voor bio eten zouden kiezen? Ondanks dat het wat duurder is? Dan weet je wat je eet, en waar je voor betaalt, namelijk een eerlijke prijs voor eerlijke voeding geteeld door eerlijke boeren, en niet minder geld betalen voor gemanipuleerd eten dat uiteindelijk verdwijnt in de zakken van die grote bedrijven. Want dat houden we in stand als we het toch blijven kopen..

    BeantwoordenVerwijderen