Volgers

Volgers

maandag 24 oktober 2016

stroom

Dit weekend was het twee jaar geleden,dat de vijf zonnepanelen geinstalleerd werden. Helaas was eentje meer geen optie door de schaduw van de schoorsteen. Ik ging er van uit,dat we 80% van ons verbruik zelf op zouden wekken.
Tot mijn verbazing hadden we afgelopen meet-jaar zelfd 4 kwh over. Ik was vergeten om na één jaar panelen de oplever-stand op te nemen. Maar vanochtend deed ik het wel.  2380kwh voor twee jaar is best veel. Alleen als nu de meteropnemer komt begin dec zullen we zo'n 25 euro moeten bijbetalen. Minder zon en meer gebruik.


Ik let wel op het gebruik van de oven.En zet dan in de winter van te voren de kachel uit/laag. Ook de wasdroger draait alleen af en toe eventjes. Als de was buiten onder het afdak te weinig gedroogd is. Dan wordt een rekje in de keuken een te hoge vochtigheidsgraad daar. 
Ik merkte,toen mijn man een week was,hoeveel een tv verbruikt. Zelf kijk ik hooguit anderhalf uur op een avond. Staat het kijkkastje een hele avond aan, dan vraagt dat wel een kilowatje.(of twee?)
Wie weet wat een zonnige winter we krijgen. En vooral niet te veel sneeuw op het dak.

3 opmerkingen:

  1. Het erg weinig 5 paneeltjes, en moderne a+ tv gebruik ongeveer 40 a 50 watt dus kun je behoorlijk wat avondjes tv kijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Wij hebben er zes op een vergelijkbaar dakje. Maar met twee computerende kinderen, veel was en veel oven houden wij (nu) nog niet over ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen de panelen lagen, had die firma er nog een soort bij. Die meer oplevert per paneel. Jammer,ik was daarvoor te laat.

      Verwijderen