Volgers

Volgers

zaterdag 1 oktober 2016

huiswerk

Op een nieuwssite las ik van een experiment op een engelse school. Ze schaffen het huiswerk af. Met als belangrijkste reden de overbelasting van leerkrachten. Zonder de tijdrovende correctie kunnen lessen beter voorbereid worden en leerlingen beter begeleid.Men vermoedt,dat het niet ten koste van de kennis van de leerlingen zal gaan.Dan vraag ik me af,was huiswerk opgeven al die jaren "leerling pesten"?.


In het onderwijs,maar ook in vrijwel alle andere banen is de werkdruk steeds hoger aan het worden. Het toenemend aantal mensen met burn out is nog steeds geen alarmbel.Soms vraag ik me af, of er veel verschil is tussen de vroegere slavernij en de huidige manier met omgaan van werknemers. Ze worden toch ook bijna als bron van arbeid gezien?En hun potentieel uitgeperst.
Als ik terugdenk aan eind jaren '60 in het onderwijs,was het toen heel relaxed. Er was een taakuur voor het mentorschap. Als sektiehoofd kreeg ik ook een taakuur voor administratie en onderhoud van leermiddelen.
Dat werd langzaam aan wegbezuinigd. Er kwamen meer vergaderingen en bijscholingen. En dat allemaal in dezelfde werktijd.Ik heb nog geboft,dat er geen aanwezigheids verplichting was in die tijd.Correctie en voorbereidingen kon thuis gebeuren op zelf te kiezen tijd. Na de les was het even bijpraten en dan naar huis.
Dat gaf de vrijheid om op een regenachtige zondag lessen al voor te bereiden. En op een schitterende dinsdagmiddag op een terrasje te zitten.
Ik ben heel benieuwd hoe het engelse experiment verloopt. En of het navolging krijgt.

3 opmerkingen:

  1. Wat heb je een heerlijk blog, ik heb zo eens rondgedoold en ik geniet van je bespiegelingen. Ik ga je zeker volgen. Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Huiswerkvrije scholen bestaan hier al een stuk langer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Huiswerkvrije scholen bestaan hier al een stuk langer.

    BeantwoordenVerwijderen