Volgers

Volgers

maandag 10 oktober 2016

genieten

Helaas heb ik een mail van Bodhitv gemist met de aankondiging van een paar boeiende interviews op zondagmiddag. Die van gisteren nam ik op en keek met veel plezier. Arita Baaijens vertelde over haar letterlijke en figuurlijke zoektochten. Haar boek over de woestijn had ik al eens gelezen. Haar boek over de tocht per paard in centraal Azie ga ik zo snel mogelijk lenen van de bieb.


Als ik een schrijver heb horen vertellen over een boek,zeggen de woorden in het boek me meer.
Op de laptop keek ik nog het gesprek met Edel Maex,de vlaamse psychiater. Ik las ooit een boek van hem,dat me enorm raakte. Je zult als client maar zo iemand hebben, om mee te praten.
Ook nu zei hij weer iets,waardoor ik hardop tegen het beeldscherm zat te praten "Zie je wel,er zijn er meer met die gedachten". Maex is overtuigd van de goedheid en het mededogen in mensen. En denkt dat ondanks alle narigheid in de wereld het goede in de mens groeit. Alleen krijgt alle negativiteit zoveel aandacht.
Als ik zoiets opper in een gesprek ,word ik aangekeken als naieveling en somt men alle ellende op. Ik heb dan geen verweer . Natuurlijk is er veel verschrikking en verdriet. Maar mijn bril ziet ook zoveel anders. En die bril kan en wil ik een ander niet op de neus duwen.
Ik heb genoten van die gesprekken. Voor mij zijn ze voedsel voor de ziel.

1 opmerking:

  1. Mooi geschreven! En ik vind dat je gelijk hebt! Ook ik word regelmatig meewarig aangekeken en misschien achter mijn rug om wel stiekem wat bespot door mijn instelling om de negativiteit in de wereld bewust (te proberen) te negeren...

    BeantwoordenVerwijderen