Volgers

Volgers

zaterdag 15 oktober 2016

benoemen

Bij het kookprogramma "koken met van Boven"zag ik een handig apparaatje. Waardoor je snel wat sap uit een citroen kunt persen. Zoiets wilde ik graag hebben. Ik knijp regelmatig een beetje citroensap in thee of een gerecht.
Maar ik wist de naam van het gevalletje niet. Ik belde mijn schoonzus,die veel van koken weet. Ook zij wist,wat ik bedoelde,maar niet het woord. "Googel eens"adviseerde ze.Dat deed ik. Via citroenperser,citruspers kwam ik op handmatige citruspers. Ja hoor,daar stond een afbeelding. Ik heb het meteen besteld.

Door het niet weten van een naam, realiseerde ik me weer het belang van taal. Wat moet dat voor een kind een ontdekking zijn,dat er een klank verbonden is met een ding ,handeling of gevoel. Ik herinner me nog  het moment van die ontdekking in de film van Helen Keller.
Bij het ouder worden komt langzaam het verschijnsel van niet op een naam of woord kunnen komen. Ook dat is vervelend. En als het erg wordt,gaat het ten koste van de communicatie.
Een vriendin vertelt regelmatig over haar man met afasie. Dat moet helemaal verschrikkelijk zijn. Zeker als iemand denkt het juiste woord te zeggen en niet begrepen wordt.
Wat zou het leven zonder taal arm zijn.

2 opmerkingen:

  1. Als je op citroenpers afbeeldingen had gegoogeld was je er sneller achtergekomen. Handig als je geen specifieke benamimg of merk weet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Taal Izerina is zo belangrijk he.
    Jezelf uit kunnen drukken, zeggen wat je voelt.
    Het niet kunnen door ziekte ja dat is verschrikkelijk.
    Mooi dat persje van jou.

    BeantwoordenVerwijderen