Volgers

Volgers

dinsdag 6 september 2016

vulling

Een vriendin kwam theedrinken. Zij eet al 25 jaar glutenvrij. In die tijd moest ze strijd leveren met de huisarts voor een coeliakie-onderzoek. Ze vertelde, dat er steeds meer keuze in glutenvrije producten komt tegenwoordig. Maar wat ik niet wist, is dat glutenvrij brood en crackers minder vullen, dan de gewone. "Je blijft eten van zo'n duur pakje" zei ze. Ik herinner me, dat ik in het boek "broodbuik"ook zoiets las.
Vandaar, dat ze elke ochtend met een stevige soep ontbijt. Maar helaas niet altijd de energie heeft, om ook in de middag iets met groenten ,peulvruchten of ei klaar te maken. Jammer, dat we niet in hetzelfde dorp wonen, dan kon ik haar eens iets brengen van mijn lunch.
 

Wat me wel opvalt, is de prijsverhoging van veel gezonde artikelen in de laatste jaren. Of dat met de grotere vraag te maken heeft? Quinoa was oorspronkelijk vogelvoer hier en nu flink aan de prijs. Amandelen en amandelmeel heb ik ooit voor 6 euro de halve kilo gekocht. De prijs van speltmeel is dezelfde richting uitgegaan. Notenpasta's beperk ik tot de meer betaalbare tahin. En waarom gedroogde abrikozen zo duur geworden zijn? Ik vraag me af, wie daar flink aan verdient.
Mijn vriendin kwam onverwacht. Ik had net pannenkoekjes gebakken. En deze keer naast amandelmeel een restje spelt opgemaakt. Jammer, ze kon niet mee eten. Gelukkig was er chocolade.

2 opmerkingen:

  1. Glutenvrije produkten bevatten vaak meelsoorten als bv tapioca en mais die de bloedsuikerspiegel snel doen stijgen en dan hetzelfde effect hebben als suiker:verslavend, snelle dalingen, hongergevoel. Het vult dus wel, maar snel en het effect is net zo snel weer weg. Daarom kun je beter zelf met erwtenmeel en boekweit werken, die hebben minder dat piekeffect.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als bepaalde producten, zoals quinoia, ineens heel populair worden, gaat natuurlijk de "markt" zijn werk doen. Daar worden een aantal mensen rijker, maar jij armer. TOOS

    BeantwoordenVerwijderen