Volgers

Volgers

donderdag 29 september 2016

namen

Er was een klein probleempje. We zeiden bijna tegelijk "Joost zal het weten". Om vervolgens melig verder te gaan "Moeten we Joost maar eens vragen". Ineens vroeg ik me af,waar die uitdrukking vandaan komt. En of er een oorspronkelijke Joost geweest is,die veel wist.
Toen kwamen er meer namen met daaraan gekoppelde eigenschappen naar boven.
Iemand is een Jan Doedel of Jan met de korte achternaam. Wat eigentijdser is er Jan modaal.
Wil je niet beduveld worden ,dan ben je gekkie Henkie of gekke Gerrit niet.
Een heel net iemand is een Pietje precies
Wat Abraham met mosterd heeft,weet ik niet.
Vrouwen namen komen minder voor. Hooguit bij een man,die van wijntje en Trijntje houdt.
Ongetwijfeld zijn er meer van zulke uitdrukkingen. Ze zullen door jongeren niet veel meer gebruikt worden en langzaam uit de taal verdwijnen.


Dit was mijn vader. Zijn naam was Piet en hij was inderdaad precies.

7 opmerkingen:

  1. Malle Pietje (Swiebertje) was natuurlijk juist een chaoot. Mijn pa was ook een Piet, maar netjes niet superprecies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar komt de uitdrukking 'Joost mag het weten' vandaan en wat wordt ermee bedoeld?

    Als je iets niet weet, kun je zeggen: 'Joost mag het weten.' Je bedoelt dan: 'ik heb geen flauw idee (en ik ga me er ook niet in verdiepen)'.

    Joost is in deze uitdrukking oorspronkelijk niet de persoonsnaam Joost, maar een benaming voor de duivel. Die benaming gaat waarschijnlijk terug op het Javaanse woord joos. Dit was een aanduiding voor een Chinese godheid of de afbeelding daarvan. Joos is een verkorting van dejos, dat weer teruggaat op het Portugese deus ('god'). In het boek Reistogt van Wouter Schouten (uit 1780) wordt beschreven hoe de Chinezen die in Batavia wonen kaarsen branden ter ere van de vorst van de hel, die zij als een god aanbidden: "Den Schepper vreezen zij niet, wijl van Hem alles goeds komt; maar de Duivel, dien zij gemeenlijk Joosje noemen, is, zeggen zij, een machtig en geweldig vorst (...)." De Nederlanders op Java konden de benaming joos en de verering van deze 'duistere' god niet plaatsen; ze zagen deze 'heidense god' als de duivel. Joosje werd later verbasterd tot de bekende Nederlandse voornaam Joost.


    dat vond ik op Internet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk stukje en die foto van je vader vind ik prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk stukje en die foto van je vader vind ik prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je een reactie achterliet op mijn blog, nu kan ik ook eens een kijkje nemen op de jouwe! Bijzonder dat we allebei op hetzelfde eiland wonen, dat schept een band :)

    BeantwoordenVerwijderen