Volgers

Volgers

maandag 19 september 2016

bijbelverhalen

Ergens las ik over "de bijbel voor ongelovigen". Een vrije en humoristische bewerking van de bijbelverhalen.. Ik lees het met een steeds terugkerende glimlach.



Maar het is ook een stuk herkenningVerbazingwekkend hoeveel er van vroeger is blijven hangen. Ik moet als kind doordrenkt zijn geweest met die uiting van het christelijk geloof.
Nu was ik altijd al een kind,dat genoot van vertellen en voorlezen. In ons 50-er jaren gezin werd elke middag na de warme maaltijd voorgelezen uit de kinderbijbel. Mijn zusje en ik op schoot bij mijn vader. De bijbel met de mooie illustraties op tafel. Zo konden wij meekijken. Prachtig vond ik het. Hoewel er voor mij weinig verschil was met de verhalen,die 's avonds voor het slapen gaan werden voorgelezen. Als het maar spannend was.
Ook op de lagere school werd er uit de kinderbijbel gelezen. Daar was ook de zondagsschool. Met twee begeleiders,die ware verhalenvertellers waren. Ik zie ze nog voor me.
Zo kreeg ik een basis van bijbelkennis. De twijfel aan het letterlijk nemen van alles kwam pas met de puberteit.Tegelijk met het verzet tegen alle ge- en verboden,die bij zo'n opvoeding hoorden. Toch beschouw ik het weet hebben van het christelijk gedachtengoed als waardevol.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben vor zowel kleuter, basis als Mulo naar Montessorischolen geweest en kom uit ongelovige familie en heb dus op geen enkele manier enige bijbelkennis opgedaan. Dat vind ik soms best een gebrek aan de opvoeding.

    Nu ik in de biblebelt woon wilde ik er wel wat meer vanaf weten en schreef me in voor een gratis on-line cursusje van een locale organisatie. Helaas is het voor mij niet leesbaar ik heb teveel moeite met de teksten en de manier waarop dit is geschreven om er iets van te begrijpen en dat ligt niet aan mij, ik liet het vriend ook lezen en had dezelfde ervaring terwijl hij wel een basiskennis had.

    Dit boek zou wel iets voor mij kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben hier een kinderbijbel die oudste zoon erg leuk vond om te lezen 'er wordt zoveel gevochten'.
    Ik heb een katholieke opvoeding gekregen en dan krijg je dus nauwelijks tot geen bijbelkennis mee. Dat vond ik jammer want net als oudste zoon vond ik de verhalen uit het oude testament heel boeiend. Er werd thuis ook niet gelezen in de bijbel. Volgens mij mochten katholieken dit vroeger niet of het werd afgeraden.

    BeantwoordenVerwijderen